Blog

Busch-Jaeger – Organisch scoren in de zoekmachines!

Datum
28 maart 2022
Leestijd
4 minuten
Auteur

Het merk Busch-Jaeger inspireert klanten en partners al meer dan 140 jaar met innovatieve producten en een uitstekende dienstverlening. Het assortiment van Busch-Jaeger omvat een breed scala aan producten. Van complete installatieprogramma’s met schakelaars, (speciale) wandcontactdozen, speciale connectoren, DIN-rail componenten, dimmers en bewegingsmelders tot geavanceerde deurcommunicatiesystemen. Daarnaast leveren ze ook elektronische producten voor de automatisering van smarter homes en buildings. Producten en systemen die staan voor energieoptimalisatie, veiligheid en comfort, voor zowel particulieren als bedrijven.

De uitdaging

Busch-Jaeger wil online goed gevonden worden. In samenwerking met het marketing team van Busch-Jaeger en ECHT marketingcommunicatie zijn we, in eerste instantie, aan de slag gegaan met online marketing campagnes. Naast het inrichten en monitoren van de campagnes binnen Google Ads en Social Media, zagen we ook veel optimalisatie mogelijkheden voor de organische vindbaarheid van Busch-Jaeger; Een mooie klus!

De SEO audit

Voordat we inhoudelijk aan de slag gaan met onze SEO aanpak, beginnen we altijd met een  algehele SEO audit. Hierbij doen we onderzoek naar de huidige prestaties van de website op het gebied van de drie belangrijkste SEO pijlers: content, techniek en autoriteit. Op basis van de uitkomsten bepalen we vervolgens per pijler de belangrijkste actiepunten en gaan we samen met onze partners aan de slag.

Focus op ‘techniek’

Uit deze SEO audit kwam al snel naar voren dat het zwaartepunt op de techniek van de website kwam te liggen. Met behulp van de verkregen inzichten zijn we samen met hun vaste webbouwer, Netzlabor, aan de slag gegaan met de belangrijkste optimalisaties.

Verkeerde implementatie van hreflang-tags

Een meertalige website maakt altijd gebruik van ‘hreflang tags’. Deze tags zorgen ervoor dat zoekmachine bots begrijpen voor welke regio en voor welke taal een specifieke pagina is bedoeld. Met de hreflang tag worden alle taalvarianten van een URL benoemd in de broncode. Op de website van Busch-Jaeger werden deze hreflang-tags niet correct geïmplementeerd. Hierdoor waren pagina’s slecht of zelfs helemaal niet vindbaar in de verschillende landen en werden er veel onnodige 404 pagina’s en broken links gegenereerd. Op basis van een doelgericht advies is de webbouwer Netzlabor aan de slag gegaan met het verbeteren van deze hreflang-tags. Deze worden nu correct geplaatst in de <head> van de website, ze worden op alle pagina niveaus doorgevoerd en we maken per domein gebruik van de juiste taal/land codering.

Optimalisatie van de Pagespeed / Core Web Vitals

Google hecht tegenwoordig steeds meer waarde aan de gebruikerservaring als ranking factor voor de organische vindbaarheid. Om de gebruikerservaring van een website in de toekomst nog beter te kunnen meten heeft Google in 2021 drie nieuwe SEO metrics toegevoegd:  paginasnelheid, interactiviteit en visuele stabiliteit. Deze worden door Google ook wel de ‘Core Web Vitals’ genoemd.

Deze nieuwe metrics hebben we ook voor de website van Busch-Jaeger beoordeeld. Het viel ons op dat er hele grote afbeeldingen werden ingeladen van soms wel bijna 5 MB per afbeelding. Om dit te verbeteren, moesten afbeeldingen tijdens het uploaden worden bijgesneden, dan wel vooraf worden geoptimaliseerd. In samenspraak met de webbouwer Netzlabor hebben we gekeken welke afbeeldingsformaten noodzakelijk zijn op de site, tevens hebben we samen de richtlijnen bepaald waar de afbeeldingen aan moeten voldoen. Met deze richtlijnen kunnen de editors nu rekening houden tijdens het uploaden van nieuwe afbeeldingen op de website.

Crawl- en indexatie problemen verbeterd

De eerste stap om de indexatie van de website te verbeteren was het up-to-date maken van de XML-sitemap. Een XML-sitemap biedt een overzicht van pagina’s en beschikbare content van  je website die je door zoekmachines wil laten indexeren. Het optimaliseren en up-to-date houden van deze XML-sitemaps is erg belangrijk voor de vindbaarheid in Google. Voor de website van Busch-Jaeger constateerden wij dat deze XML-sitemap niet meer actueel was en dat er belangrijke pagina’s ontbraken. Daarnaast bespaart een geoptimaliseerde XML-sitemap de crawler van Google tijd en ‘crawl budget’ bij het indexeren van de website.

Het crawl budget kan worden omschreven als de hoeveelheid aandacht die een zoekmachine aan jouw website kan geven. Als je crawl budget verspilt, zijn zoekmachines niet in staat om jouw webpagina’s efficiënt te crawlen, indexeren en ranken. Binnen een robots.txt kun je via een tekstbestand aan de GoogleBot vertellen welke pagina’s of gedeeltes van je website niet gecrawld mogen worden. Dit is interessant voor webpagina’s waarvan jij niet wilt dat de crawler van Google hier aandacht aan besteedt. Voor de website van Busch-Jaeger waren dit bijvoorbeeld de vele filter pagina’s uit het archief.

Aan de slag met de content!

Naast de technische optimalisaties, zijn we in samenwerking met ECHT marketingcommunicatie aan de slag gegaan met de tweede pijler, content. Hiervoor hebben we de belangrijkste pagina’s van de website geoptimaliseerd. Ook waren er veel Duitse productpagina’s die nog niet aanwezig waren op het Nederlandse domein. Om dit effectief te doen, hanteren we onderstaande stappen:

Stap 1:

De eerste stap is het uitvoeren van een uitgebreide zoekwoorden onderzoek. Hiermee achterhalen we de belangrijkste zoekwoorden voor de website. We kijken daarbij onder andere naar het zoekvolume, de concurrentiedruk en de alternatieve zoekwoorden. Ook kijken we per pagina kritisch naar de opbouw van de pagina en bepalen we per pagina vervolgens de ‘focus keywords’ waar we op gevonden willen worden.

Stap 2:

We maken een gezamenlijk bestand en gaan aan de slag met het verwerken van de On-page factoren in de teksten. Daarbij kijken we kritisch naar de opbouw van de pagina en verwerken we de relevante zoekwoorden op verschillende plekken op de pagina:

  • URL
  • Page Title
  • Meta data
  • Het gebruik van headings (tags als H1, H2, H3, etc.)
  • Body text
  • Anchor text
  • Images/visual alt tags
  • Responsive design: functionaliteit van de pagina op mobiel
  • Interne linkstructuur

Stap 3:

We zetten de aangepaste teksten live en voegen de zoekwoorden toe in onze SEO-tool Semrush. Zo kunnen we de zoekwoordposities blijven monitoren en houden we een goed beeld van de ontwikkelingen rondom de  organische posities, ook ten opzichte van de concurrentie.

Vervolgstappen – Verhogen van de (internationale) autoriteit

Naast de optimalisaties op het gebied van content en techniek, is de autoriteit van de website belangrijk als het gaat om de betrouwbaarheid. De autoriteit van een website wordt onder andere bepaald door kwalitatieve en relevante links van andere websites. 

We zijn gestart om het huidige linkprofiel op te schonen. We hebben ‘spam’ links, die weinig tot geen linkwaarde hadden, opgeruimd. Daarnaast viel het ons op dat er nog veel links verwezen naar pagina’s waarvan de URL niet meer bestond of aangepast was. Door middel van 301-redirects verwijzen we voor deze links inmiddels naar de juiste of nieuwe pagina. Nu de basis goed staat, kunnen we  komende periode aan de slag met het verder opbouwen van het linkprofiel.

Het voorlopige resultaat!

Door structurele optimalisaties van de drie pijlers hebben we het fundament gelegd voor een verdere groei van het organische verkeer. De intensieve samenwerking met zowel Busch-Jaeger als ECHT en Netzlabor hebben voor een goede basis gezorgd. Door de kennis van de markt (Busch-Jaeger en ECHT) te combineren met onze digitale marketing expertise hebben we een significante organische groei weten te realiseren. De komende periode blijven we dan ook met veel plezier werken aan het behalen van nog meer online resultaat!

Deel blog

BeSite
Sluiten