Hoe schrijf ik goede teksten voor mijn website?

Tijdens de eerste cursus Google Analytics van afgelopen 2 september is gebleken dat veel mensen het lastig vinden om echt een goede tekst voor de website te schrijven. In dit bericht wil ik graag wat dieper ingaan op het schrijven van teksten voor websites.
De opbouw van een goede tekst voor de website
Een goede opbouw van een tekst kan in 9 van de 10 gevallen op de volgende manier aangepakt worden met als doel de bezoeker vast te houden, te interesseren en aan te sporen tot een gewenste handeling.

  • Zoekactie bevestigen
  • Product- of dienstbeschrijving
  • Unieke voordelen van product of dienst (Unique Selling Point)
  • Aansporen tot gewenste actie (Call to Action)

1. Zoekactie bevestigen

Start de tekst met het bevestigen van de zoekactie van de bezoeker. Hierbij zal de bezoeker direct het gevoel krijgen dat hij/zij op de juiste pagina is beland. Om dit gevoel extra te stimuleren kun je proberen om zijn/haar vraag ook direct te beantwoorden. Bijvoorbeeld: “U wilt minder betalen voor uw lening? Bij Lenen.nl bespaart u minimaal 5% op uw huidige lening.”

2. Product- of dienstbeschrijving

De volgende alinea van de tekst kun je wat meer vertellen over het product of de dienst. Denk er wel aan dat dit een korte omschrijving dient te zijn.

3. Unieke voordelen van het product of de dienst

In deze alinea kan een korte omschrijving of opsomming van de voordelen van het product of de dienst geplaatst worden. Uit onderzoek is gebleken dat mensen liever een overzichtelijke opsomming zien i.p.v. een (lange) tekst. Let wel op dat de voordelen die beschreven worden echt uniek zijn. Bijvoorbeeld: Een auto die zuinig is, is tegenwoordig niet meer uniek. Wat wel uniek is, is een auto die het zuinigst is zonder dat er verlies van het motorvermogen optreedt.

4. Aansporen tot gewenste actie

De belangrijkste stap bij het schrijven van goede teksten is het maken van de juiste aansporing tot actie. Als we uitgaan van het voorbeeld uit stap 1, de goedkopere lening van Lenen.nl, is het van groot belang dat deze bezoekers de gegevens achterlaten zodat een verkoper van Lenen.nl contact kan opnemen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een contactformulier. Een passende tekst hiervoor zou kunnen zijn: “Wilt u ook besparen op uw lening? Vul dan onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op!”.

Laat ons je helpen!

Wil je eens met ons bespreken wat voor jou website de beste mogelijkheden voor jouw website zijn? Neem dan gerust contact met ons op via helpdesk@besite.nl of bel naar 0543 49 00 80.

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken