Drempels bij online shoppers

Tijdens de presentatie op onze klantendag van 12 april j.l. hebben we het gehad over de drempels bij online shoppen. Welke punten zorgen ervoor dat een webshop klant zich bedenkt of gaat twijfelen tijdens het online kopen van producten.
Om hier wat dieper op in te gaan beschrijf ik hieronder de belangrijkste drempels die op dit moment leven bij online shoppers.

Lagere verzendkosten

De verzendkosten in een webshop is de grootste drempel bij online shoppen. Dit betekend dat de klant serieus overweegt om de producten elders te kopen als de verzendkosten bij de concurrent gratis zijn. Het is dus erg belangrijk om een goede keuze te maken in je verzendkostenstructuur. Wat we vaak zien is dat klanten liever een paar euro per product meer betalen als er geen verzendkosten gehanteerd worden. In principe komt het natuurlijk op het zelfde neer; of je betaald de verzendkosten, of je betaald een iets duurder product. Toch blijkt uit verschillende onderzoeken dat de koop eerder afgerond wordt als er geen verzendkosten gehanteerd worden.

Lagere prijs hanteren

Een ‘gevaarlijk’ punt om mee bezig te zijn in de webshop: Lagere prijzen van producten. We zien de afgelopen maanden een flinke stijging in de drempel om te kopen bij de prijzen van producten. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan de vele vergelijksites op het internet zoals kieskeurig.nl. Er is echter wel een belangrijk punt dat hierbij niet over het hoofd mag worden gezien: De beoordeling van de webshop weegt hierbij zwaarder dan de prijs. Met andere woorden: Als de beoordeling van je webshop goed is, of beter is dan je concurrenten, zijn de online shopper wél bereid bij je te kopen. Het is dus belangrijk om je prijzen goed op orde te hebben maar je hoeft zeker niet de goedkoopste te worden. Het is veel belangrijker om goed bezig te zijn met je service zodat je beoordeling beter is dan de concurrentie.

Snelle doorlooptijd

Een volgende belangrijke drempel is de laadtijd en doorloop tijd van je pagina’s. Ook deze drempel zien we de laatste maanden steeds harder groeien. Het wordt dus steeds belangrijker om te zorgen voor een snelle en logisch opgebouwde webshop. Online shoppers haken af als er vraagtekens naar voren komen en ook haken ze af als het laden van een pagina te lang duurt. Ook dit is een belangrijk punt om goed in de gaten te houden. Tests wijzen uit dat een versnelling van de webshop direct zorgt voor meer en betere conversies.

Betere teksten bij categorieën en producten

Als laatste belangrijke drempel kaart ik nogmaals het belang van teksten in een webshop aan. Teksten in de webshop komen ook steeds vaker naar voren bij drempels van online shoppers. Zijn de teksten niet goed, beschrijven ze het product niet goed of staan de eigenschappen van het product er niet in? Dan kost dit je webshop orders! Zorg er dus voor dat de teksten bij categorieën en producten netjes en goed opgezet zijn. Zo volledig mogelijk en zelf geschreven. Probeer geen tekst te gebruiken van de leverancier omdat je concurrent deze waarschijnlijk ook gebruikt. Jij bent de expert, daar gaat je klant vanuit, dus schrijf je teksten ook zelf. Je kunt zelf het beste vertellen waarom de online shopper juist dát product moet kopen. En nog belangrijker: waarom de online shopper het bij jou moet kopen.

Conclusie: denk goed na over je strategie

Het is dus heel belangrijk om goed over je webshop strategie na te denken. Niets spreekt voor zich en alles heeft een reden. Als je meer omzet uit je webshop wilt halen moet je er nu mee aan de slag! Kom je er niet uit? Wij helpen je graag verder naar het volgende niveau!

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken