Magento is een krachtig platform voor webshops.

Waarom een Magento webshop zo lekker ‘loopt’!

Ik bestelde vanochtend aan de ontbijttafel nieuwe voedingssupplementen bij Body & Fit. Ik weet niet of dit bij iedereen bekend is maar wat een HEERLIJKE webshop is dat! Binnen een paar klikken had ik mijn Omega 3 en Whey protein besteld, geen lastige (overbodige) vragen en direct actie; deze webshop klopt van A tot Z.

Je begrijpt dat mijn interesse was gewekt. Eenmaal op mijn werk dacht ik: met welk platform is deze webshop gebouwd? Wat ik al dacht: Magento! En mijn mening wordt gedeeld want de webshop van Body & Fit heeft de Shopping Award gewonnen en is website van het jaar 2017 geworden.

Waarom kiest een dergelijk bedrijf voor Magento, wat maakt Magento de beste keuze voor een webshop? Je leest het hieronder.

Magento is flexibel

Het lijkt vrij voor de hand te liggen dat een webshop flexibel moet zijn, maar Magento is wel heel flexibel. Bijna alles kan aangepast worden en de mogelijkheden lijken eindeloos. Dit is enerzijds een voordeel en anderzijds een nadeel want ik kan me voorstellen dat de hoeveelheid opties voor beginnende webshop eigenaren wat overweldigend is. Maar laten we eens kijken naar Body & Fit. Waarom hechten zij zo veel waarde aan flexibiliteit?

Body & Fit heeft een groot assortiment met eigen producten. Daarnaast verkoopt het bedrijf ook zo’n driehonderd merken van andere voedingsspecialisten. Het aantal producten en orders is enorm: Body & Fit verwerkt gemiddeld meer dan 6.000 orders per dag! Dit lijkt veel, maar door de koppelingen met andere systemen is dit proces grotendeels geautomatiseerd. Niet alleen interne systemen zoals ERP kunnen gekoppeld worden maar ook systemen van derde partijen zoals Post.nl of DHL. Dit maakt dat Body & Fit heel efficiënt kan werken. Dat moet ook, want ze groeien nog iedere maand in omvang.

Ook in het ontwerp en design is Magento flexibel. Werkelijk elk detail is aan te passen: van de button kleur, tot de indeling van het menu. En van de vertoning van de producten, tot het horizontale lijntje in de footer. Heerlijk dat je dat allemaal zelf kunt bepalen, zeker als je verschillende shops op wilt zetten!

Magento is schaalbaar

MagentoSchaalbaar kun je op veel manieren opvatten. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de taal en de valuta’s kun je stellen dat Magento bijna elke taal en valuta ondersteunt. Body & Fit heeft naast de Nederlandse shop ook een Belgische, Duitse en Franse webshop. Gezamenlijk zorgen die voor zo’n 10% tot 15% van de orders. In Nederland zijn ze marktleider maar in het buitenland valt nog veel voor ze te halen. Dan is het prettig dat Magento mee kan groeien.

Maar Magento is in meerdere opzichten schaalbaar. Zo biedt het de mogelijkheid om eenvoudig grote aantallen extra producten toe te voegen en multistores aan te maken. Body & Fit heeft bijvoorbeeld een portaal voor groothandels uit heel Europa ingericht waar zo’n 100 grote bestellingen per dag worden verwerkt. Dit wordt in de toekomst alleen maar meer. Dan is het prettig dat je webshop/portaal mee kan groeien. Een ander groot voordeel is dat er meerdere webshops vanuit één systeem samenwerken; je beheert de voorraad dus op één plek, wel zo overzichtelijk!

Voor- en nadelen van een Magento webshop

Nu ik toch al bezig ben om alle voordelen te benoemen is het misschien wel prettig om de voordelen gewoon even op een rijtje te zetten:

  • Magento webshops zijn open-source, wat betekent dat de code openbaar is. Je kan dus zelf zonder restricties aanpassingen maken aan je webwinkel.
  • Magento webshops zijn responsive. Dit betekent dat je de klant ook op smartphone, tablet of desktop een prettige ervaring kunt bieden.
  • Magento webshops zijn zoekmachinevriendelijk, wat inhoudt dat de webshop goed door zoekmachines te indexeren is.
  • Magento heeft veel promotiemogelijkheden zoals kortingscodes.
  • Magento webshops zijn makkelijk te koppelen aan betaalsystemen, denk hierbij aan iDeal of Paypal. Ook is het mogelijk om Magento te koppelen aan bezorgdiensten zoals PostNL.

Maar zijn er dan helemaal geen nadelen? Ik moet eerlijk zijn, er zijn ook nadelen:

  • Het kan even duren voordat alle mogelijkheden ontdekt zijn. Door het grote aanbod aan opties kan het overweldigend overkomen. Gelukkig kun je antwoord vinden op praktisch al je vragen in de actieve Magento community.
  • Het platform is vrij zwaar. Hosting van een Magento webshop is dus vaak iets duurder dan een wat lichtere, eenvoudige webshop.
  • Het programmeren binnen Magento kan intensief en tijdrovend zijn. Ben je zelf niet handig? Besteed het dan uit aan een specialist.

Enthousiast geworden over Magento?

Ik kan het me voorstellen, want Magento biedt je alle vrijheid en groeit met je mee. Wij hebben een aantal jaar geleden heel bewust voor Magento gekozen omdat het systeem zo veelzijdig is. Ook voor ons is het schaalbaar want wij kunnen zowel grote als kleine webshops bouwen die mee kunnen groeien met de klant. Het gaat te ver om alle mogelijkheden van Magento te beschrijven maar we willen je graag meer vertellen. Plan een afspraak met Jurgen en hij vertelt je wat er voor jou webshop allemaal mogelijk is.

Inspiratie gekregen?

Vul dan je e-mailadres in en ik mail je voor een afspraak.

Meer voor jouw geselecteerde nieuwsberichten

Op basis van je interesse in dit nieuwbericht bevelen wij de onderstaande berichten aan:

Wat is Magento? Lees waarom 250.000+ ondernemers voor Magento kiezen

Wat is Magento? En waarom kiezen 250.000 ondernemers voor dit systeem? Lees het in de blog van Dion.
Bekijk bericht

Magento webshop laten maken? Zo pakken wij het aan.

Benieuwd hoe wij het bouwen van een Magento shop aanpakken? Lees het in deze blog van Jurgen.
Bekijk bericht

Magento breidt uit door investering van 250 miljoen

Het e-commerce platform Magento heeft een investering van 250 miljoen gekregen waarmee het platform verder kan doorgroeien. Lees hieronder meer over uitgebreide mogelijkheden in Magento:
Bekijk bericht

Wij werken iedere dag samen met onze klanten aan het behalen van online doelstellingen.

Kennismaken?