Digitale transformatie

Digitale transformatie

Digitale transformatie: creëer waarde op basis van data in plaats van op intuïtie en onderbuikgevoel

De manier waarop organisaties strategische beslissingen maken is aan het veranderen: waar beslissingen eerder voornamelijk werden genomen op basis van “intuïtie en het onderbuikgevoel” van een manager, maken organisaties tegenwoordig steeds meer gebruik van data. Hierbij maken nieuwe digitale netwerken en geavanceerde technologieën het tegenwoordig mogelijk dat alles voortdurend met elkaar in verbinding staat om gegevens te produceren, te raadplegen en te delen.

Deze nieuwe manier van besluitvorming, kan waardevolle inzichten en concurrentievoordeel bieden als het wordt ondersteund door de juiste technologische en organisatorische middelen binnen een organisatie. 

Daarom investeren organisaties de laatste jaren miljarden dollars om mee te gaan in het maken van deze digitale transformatie. Toch mislukken de meeste van deze initiatieven, doordat bedrijven erg gefocust zijn op het technologische aspect. Hierdoor onderschatten zij de impact van deze veranderingen voor de organisatiestructuur, de medewerkers en de cultuur van de organisatie. Het is dus van groot belang dat er een juiste data cultuur gecreëerd wordt om deze technologische investeringen te ondersteunen.

 

First things first: bepaal de doelstelling voor jouw  organisatie!

Om daadwerkelijk waarde te kunnen creëren uit datagedreven besluitvorming, is het van belang dat het management van een organisatie eerst de belangrijkste doelstelling(en) voor de onderneming bepaalt met betrekking tot het gebruik van data. Hierdoor gaan werknemers binnen de organisatie de relevantie inzien van het gebruik van data bij het maken van beslissingen. Ze staan daardoor vervolgens ook meer open voor het creëren van een datagedreven cultuur. 

Daarnaast krijgen medewerkers op deze manier ook inzicht in welke processen verbeterd moeten worden op het gebied van productiviteit en efficiëntie. Het nemen van beslissingen en het verzamelen van gegevens moet geen doel op zich zijn, maar het is belangrijk dat de organisatie zich concentreert op het zinvol gebruiken van de beschikbare data.   

Bepaal dus altijd eerst welke waarde je wilt creëren door middel van het gebruik van data. Wil je bijvoorbeeld bedrijfsprocessen in de organisatie verbeteren? Transparantie en strategische duidelijkheid voor klanten creëren? Zorgen voor nieuwe service- of productinnovaties? Of meer inzicht krijgen in de wensen en behoeften van klanten? Maak deze doelstelling duidelijk voor de gehele organisatie!

 

Hoe ga je om met uitdagingen die komen kijken bij de implementatie van een datagedreven cultuur binnen jouw organisatie?

Er zijn verschillende uitdagingen waar je als organisatie mee te maken krijgt tijdens de implementatie van een datagedreven organisatiestructuur. Deze uitdagingen kunnen worden onderverdeeld in vier categorieën, namelijk:

    1. Data uitdagingen
      Dit heeft betrekking op de kenmerken van de data. Hier gaat het bijvoorbeeld om het volume, de snelheid, verschillende datastromen, betrouwbaarheid van de data en de waarde van de data.
    2. Proces uitdagingen
      Dit zijn uitdagingen die met name gaan over het verwerken en analyseren van de gegevens. Maar ook het vastleggen van de gegevens en het interpreteren en presenteren van de eindresultaten.
    3. Management uitdagingen
      Uitdagingen voor het management gaan hoofdzakelijk over de privacy, beveiliging en beheer van de gegevens. Wanneer dit niet goed is geregeld, zullen bedrijven terughoudend en twijfelachtig blijven wat betreft de bereidheid om gegevens te delen.
    4. Culturele uitdagingen
      Waar de hierboven vermelde uitdagingen voornamelijk technisch zijn, krijgen organisaties met het ontwikkelen van een meer datagedreven organisatie ook te maken met culturele uitdagingen. Hierbij gaat het succesvol implementeren van een datagedreven cultuur vooral om het hebben van duidelijk leiderschap, ondersteund door een management die een duidelijke visie en doelstelling heeft voor de organisatie.

 

Zorg er als management dus altijd voor dat je van te voren nadenkt over de verschillende uitdagingen die zich aandienen, bij de ontwikkeling van een datagedreven cultuur. Hierdoor kom je tijdens de implementatiefase niet voor verrassingen te staan en zorg je ervoor dat zowel het management als alle werknemers binnen het bedrijf een goed gevoel krijgen bij de transitie die de organisatie ondergaat. 

 

Wij helpen je graag!

We kunnen ons voorstellen dat je binnen jouw eigen organisatie ook graag aan de slag wilt gaan met het maken van deze digitale transformatie, maar dat het lastig is om te bepalen waar je precies moet beginnen en wat vervolgens de juiste stappen zijn. Hier willen wij je graag bij helpen!

Wil je meer weten?

Bel mij gerust!

Neem contact op met Rick

Wij werken iedere dag samen met onze klanten aan het behalen van online doelstellingen.

Kennismaken?