177% meer omzet voor Trade Med

Trade MedMedio 2014 kwamen we met Trade Med in contact. Een organisatie gespecialiseerd in online verkoop van medische producten. Aanleiding voor het contact waren de tegenvallende resultaten uit de online activiteiten. De concurrentiepositie verslechterde en een lange termijn visie en online strategie was wenselijk. Na een prettige kennismaking was het aan ons om meer omzet te realiseren.

Onze oplossing voor meer omzet

We zijn begonnen met het maken van een grondige (technische) analyse van de webshop om de situatie in kaart te brengen. Hierbij hebben we de volgende onderdelen geanalyseerd: techniek, linkprofiel en content. Uit de analyse zijn de volgende concrete verbeterpunten naar voren gekomen:

  • De technische basis van de website kon op een aantal essentiële punten verbeterd worden.
  • Het linkprofiel was in de basis goed, maar kon op specifiek zoekwoordniveau sterk verbeterd worden.
  • De opzet van de teksten in de website liet te wensen over. Veel tekst was kort en de meeste producten hadden een door vertaalprogramma vertaalde teksten.

Werkzaamheden

Na de analyse is er door Trade Med gestart met het doorvoeren van enkele praktische aanpassingen in de techniek. Als online partner hebben wij Trade Med begeleid in dit traject en de volgende onderdelen ingezet:

Resultaat in organisch verkeer (+70% bezoekers)

Het laatste kwartaal van 2014 is er direct gestart met het doorvoeren van technische aanpassingen in de website. Gelijktijdig zijn we aan de slag gegaan met het optimaliseren van de teksten in de website om de vindbaarheid van de website te verhogen.

Door een sterke focus op de website vanaf Trade Med zelf, een intensieve samenwerking tussen Trade Med en uitbrengen van gericht advies op belangrijke SEO aspecten hebben we ervoor gezorgd dat de vindbaarheid van de website aan het eind van dat jaar nog fors is gestegen:

70% meer bezoekers

Vergelijking van de het volledige jaar 2014 met het volledige jaar 2013.

Uit bovenstaande afbeelding blijkt dat het organisch verkeer voor Trade Med met 70% is toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook het bouncepercentage is gedaald omdat de kwaliteit van de pagina’s is verbeterd.

Meer resultaat door inzet van AdWords (177% meer omzet)

Na het behaalde succes in de organische resultaten is in Q3 van 2015 besloten om ook inzet van betaalde advertenties verder uit te breiden voor meer resultaat.

Betaalde kanalen die onderdeel uitmaken van de SEA strategie zijn het zoeknetwerk van Google, het Shopping netwerk voor prijs-georiënteerde bezoekers en remarketing om bezoekers die de website van Trade Med al eerder hebben bezocht nogmaals te bereiken.

Hierin hebben we in brede zin meerdere optimalisaties doorgevoerd en zijn we slechts nog gaan sturen op ROI. Samen met een minimale budgetverhoging (ca. 20%) hebben we na 3 maanden optimalisatie een omzetstijging op jaarbasis kunnen realiseren van ruim 177%! In deze enorme stijging naar meer omzet hebben zowel optimalisatie binnen AdWords als de optimalisatie in de webshop een aandeel.

177% meer omzet

Vergelijking van de het volledige jaar 2015 met het volledige jaar 2014.

E-mail marketing

Naast het optimaliseren van de organische en betaalde advertentiecampagnes zijn we sinds maart 2016 voor Trade Med gestart met het optimaliseren van een derde kanaal: e-mail marketing.

Hierbij wordt op basis van interessegebieden van bezoekers een gepersonaliseerd aanbod verstuurd. Omdat de aanbiedingen in deze mailings zijn toegespitst op de behoeften van die individuele bezoeker zijn de conversieratio’s hoger dan in reguliere nieuwsbrieven die in het verleden werden verzonden.

Resultaat e-mail marketing

De eerste verzonden mailing had een succespercentage van 8,70%. Dit betekent dat 8,70% van de bezoekers die doorklikten vanuit de mailing uiteindelijk een aankoop hebben gedaan.

Deze mailing had bovendien een ROI (Rendement op de Investering) van 226,41%. Op basis van inzichten uit de eerste mailing zijn we nu druk aan de slag met het optimaliseren van de uitbreiding voor een hoger conversieratio. Na elke nieuwe mailing verzamelen we extra informatie over lezers waarop we het aanbod en inhoud van de e-mail in de toekomst beter op de wens van de bezoeker kunnen afstemmen.

Wil jij ook meer omzet uit je webshop of website?

70%Meer bezoekers

177%Meer omzet

17,71%Stijging conversieratio

"Jarenlange prettige samenwerking waarbij elke geïnvesteerde euro ruimschoots wordt terugverdiend." Henk-Willem Wink - Trade Med