Waarschuwing voor (internet)ondernemers: wie hoger in Google klimt, kan laag vallen.

Als ik ondernemers of (online) marketing managers de vraag stel wat ze willen bereiken met SEO krijg ik vaak als antwoord: ‘Hoger in Google komen’. Voor sommige ondernemers een bijna obsessieve ambitie, waarbij andere belangrijke doelen als omzet en de klantrelatie uit het oog verloren worden. In deze blog leg ik je uit waar jij als (internet) ondernemer de focus moet leggen om wél maximaal resultaat te behalen.

Wil je hoger in Google of meer omzet?

Een bekende Latijnse spreuk is ‘ex unitate vires’, oftewel eendracht maakt macht. Dat geldt ook voor jouw online business. Om maximaal resultaat te behalen moet je aandacht besteden aan alle aspecten van online ondernemen.  Bovendien moeten deze onderdelen goed op elkaar zijn afgestemd. Naast een goede positie in de zoekresultaten moet je je bezighouden met;

  • Het verkrijgen van inzicht in online gedrag van je doelgroep
  • Converteren van website-bezoekers naar klanten
  • Het onderhouden van de relatie met de klant om herhaal-aankopen en naamsbekendheid om te bouwen.

Onthoud dus; hoger in Google komen is geen doel op zich, maar een onderdeel van je online strategie! Een goede online strategie zorgt voor meer omzet uit online kanalen.

Meer omzet uit online kanalen halen

Met een uitgekiende online strategie en aandacht voor alle aspecten van online ondernemen kun je hoger in Google komen én meer omzet realiseren. Hieronder beschrijf ik per onderdeel waar je aan moet denken om meer resultaat te behalen;

1. Breng het online gedrag van je doelgroep in kaart

Voordat je aan de slag gaat om hoger in Google te komen is het van belang om exact in kaart te hebben welke vragen en behoeften er leven bij jou doelgroep. Tegen welke uitdagingen lopen ze aan? En welke woorden gebruiken ze bij een zoekopdracht om tot een antwoord te komen? Wij adviseren ondernemers altijd om met een zoekwoordonderzoek het zoekgedrag van de doelgroep te onderzoeken voordat ze aan de slag gaan met de vindbaarheid van hun website op bepaalde zoekwoorden.

2. Hoger in Google komen op belangrijke woorden

Een goed opgezet zoekwoordonderzoek geeft je inzicht in de behoeften die bij je doelgroep leven. Stel je bijvoorbeeld voor dat je een taxibedrijf hebt in de regio Groningen. Uit het zoekwoordonderzoek dat je hebt uitgevoerd blijkt dat veel mensen de term ‘taxi’ gebruiken in combinatie met ‘tarieven’ of ‘kosten’. Dit deel van je doelgroep is duidelijk op zoek naar meer informatie over de tarieven voor een taxirit.

wordcloud besite zoekwoorden

Door op je website pagina in te richten op het zoekwoord ‘taxi tarieven in Groningen’ geef je de bezoekers inzicht in de kosten van een taxirit in Groningen. Daarnaast rankt je website hoger in Google op woorden die te maken hebben met kosten en tarieven voor een taxi in Groningen, omdat je een specifieke pagina voor dit onderwerp hebt ingericht.

3. Haal meer klanten uit hetzelfde aantal bezoekers

Dankzij de nieuwe pagina’s en teksten rankt je website op veel zoekwoorden hoger in Google. Dit levert maandelijks vele extra relevante bezoekers op. Echter, nieuwe bezoekers zijn niet direct nieuwe klanten! Het is zaak om de bezoeker op je website te overtuigen dat ze jouw product moeten afnemen. Dit doe je door middel van conversie optimalisatie.

Conversie optimalisatie houdt in dat je verschillende onderdelen van je website (teksten, titels, buttons, afbeeldingen) doorlopend test. Het doel van deze tests is om een zo hoog mogelijk percentage van je bezoekers om te zetten in klanten. Dit percentage noemen we het conversiepercentage.

Meer dan 50% groei in online omzet

Grote aantallen nieuwe bezoekers voor verbeterde vindbaarheid is leuk, maar uiteindelijk wordt het pas écht interessant als ook écht omzet opleveren. Stel dat jouw website jaarlijks € 450.000 omzet via Google oplevert. Door conversie optimalisatie verhoog je het conversiepercentage van 1,5% naar 2,3%. Met hetzelfde aantal bezoekers realiseer je een omzetstijging van € 240.000! Alle reden dus om ook aandacht te besteden aan de bezoekers op je website.

money coins

4. Stuur op retentie en vergroot de betrokkenheid

Tenslotte wil ik je op het hart drukken ook je bestaande klanten niet te vergeten. Ze leveren namelijk op meerdere manieren extra omzet voor je op. Allereerst zijn ze, mits je ze goed behandeld hebt, ambassadeurs voor je merk. Er is geen betere manier om aan nieuwe klanten te komen dan via bestaande, tevreden klanten.

Daarnaast is de kans op een verkoop groter bij een bestaande relatie. De CPS (Cost per Sale) ligt vele malen hoger bij een nieuwe klant dan bij een bestaande. Het loont dus om te investeren in de relatie met bestaande klanten. Dit kan door bijvoorbeeld het versturen van een service-mail na de aankoop om de klanttevredenheid te vergroten.

Een andere manier is om retentiemarketing toe te passen. Bij retentiemarketing ligt de focus op het genereren van nieuwe verkopen bij bestaande relaties. Denk aan een gepersonaliseerde mailing op basis van de aankoopgeschiedenis en voorkeuren van een individu. Ook remarketing voor bestaande klanten kan een erg effectief kanaal zijn.

Dus, waar moet je beginnen?

Zoals je ziet ben je er dus niet met alléén een hoge positie in Google. Wij adviseren je altijd te beginnen met een uitgebreid zoekwoordonderzoek. Dit vormt de basis voor alle SEO en SEA campagnes die je gaat optuigen. Waar je vervolgens de focus legt hangt af van jouw situatie. Ben je al goed zichtbaar op belangrijke zoekwoorden, maar levert het weinig op? Dan moet je aan de slag met conversie optimalisatie. Heb je al een hoog conversiepercentage, maar krijg je weinig bezoekers? Dan moet je waarschijnlijk de content op je website uitbreiden of optimaliseren om hoger in Google te komen en meer verkeer te genereren.

Vraag een analyse aan!

Om te bepalen waar voor jouw organisatie de meeste winst te behalen is maken wij graag een analyse van jouw situatie. We geven je direct een aantal quick-wins mee waarmee je direct aan de slag kunt! Neem contact op met Dion of Calvin op telefoonnummer 0543 490 080 of via dion@besite.nl of calvin@besite.nl.

analyse aanvragen button

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken