TrendTour Berlijn voor (online) inspiratie

Deze bedrijfsopvolgers staan aan de vooravond van het overnemen van het bedrijf van hun ouders (of hebben dit al gedaan) en willen geïnspireerd raken over de ontwikkelingen in de digitale wereld. Wat betekent dit voor de markt? Welke kansen biedt dit voor hun bedrijf? Hiervoor gingen we naar Berlijn, dat ook wel het Silicon Valley van Europa wordt genoemd.
Woensdagochtend zijn we vroeg vertrokken met diverse auto’s en onderweg werd al kennisgemaakt met elkaar. Rond 13.30u kwamen we aan in Berlijn en direct naar het appartement om de spullen hier achter te laten. Hierna met fietsen door Berlijn gegaan om de stad te verkennen op een wijze die we nog niet eerder hadden meegemaakt. Ook een goed moment om ook de anderen te leren kennen (die in een andere auto zaten) en met elkaar te bespreken wat we verwachten van deze tour.
Trendtour Berlijn
’s Avonds gegeten en kennisgemaakt met Derk Marseille. Hij is zelf journalist van BNR en ondernemer met een platform voor bedrijven, waar zij mee kunnen volgen wat er over hen en de branche wordt geschreven. Mede hierdoor weet Derk precies wat er speelt en zijn enthousiasme om ook als Achterhoekse ondernemers toch zeker iets te gaan doen in verbinding met Berlijn, was overduidelijk. Op zijn website heeft hij een interview met een van de deelnemers geplaatst.

Donderdag

De volgende dag stond in het teken van inhoud. Thermondo was het eerste bedrijf dat we bezochten, waar ze het model van een traditioneel leveringsbedrijf aan de installateurs in Duitsland hebben omgegooid. Zij leveren nu via een eigen webshop met optimale vindbaarheid in zoekmachines, producten aan eindklanten (consumenten) inclusief de installatie via eigen installateurs die overal in het land gevestigd zijn. Ze zijn begonnen in 2013 met 7 mensen, nu werken er meer dan 200 man en ze groeien qua omzet elke maand met 20/30%.
Mailjet geeft een presentatie over hun bedrijf, waarbij zij emailoplossingen bieden waarbij hun hosting in Europa plaatsvindt. Totaal 100 mensen verdeeld over diverse kantoren over de wereld om daarmee 24/7 support te kunnen bedienen. E-mail marketing campagnes opzetten via hun software, waarbij het beginpunt van hun is het versturen van transactie e-mails: dus snel en goed verzenden..
trendtour berlijn
Mattie heeft een turbines maakbedrijf Aurelia in Finland, met kantoor in Berlijn en in de UK. Gestart in 2002 nadat hij bij diverse productiebedrijven heeft gewerkt. Hij geeft aan dat in nieuwe economieën zoals India en China, de vraag naar gasturbines en daarmee het voorzien in elektriciteit blijft groeien. Het management team werkt op 3 verschillende plekken op de wereld en ze werken veel met Skype for business en Office 365, waardoor ze op ieder moment met elkaar kunnen communiceren. Alle uitvoering van taken hebben ze uitbesteed, waardoor ze flexibel zijn in hun bedrijfsvoering.
Vervolgens op de fiets naar Parktag. Zij hebben op basis van sensoren die in nagenoeg alle (nieuwe) smartphones zitten een algoritme ontwikkeld, waarmee je verschillende toepassingen kunt bedenken. Dankzij de sensoren als een luchtdrukmeter en barometer kun je bijvoorbeeld nagaan of de gebruiker zich bevindt in een auto. Weet je hoe de bewegingen van een smartphone zijn, weet je ook of iemand beweegt en wat iemand dus doet. Toepassingen hiervoor zijn zeer divers en het borrelde al met ideeën bij iedereen.
Hierna wederom met de fiets en ditmaal naar de Berlin School for Online Business, waar we werden ontvangen door de CEO die ons een presentatie gaf over trends en ontwikkelingen. Waar moet (of mag) je als ondernemer mee bezig zijn om mee te kunnen in de digitale ontwikkeling.
Tenslotte nog een presentatie van een webbureau etventure over iClockner, diverse online oplossingen voor een aparte tak van Clockner. Hiermee kan dit staalbedrijf ook voor blijven lopen op hun concurrentie en weten ze digitale ontwikkelingen toe te passen in hun bedrijf. De avond werd afgesloten met een diner en borrel, waarin de ervaringen van die dag met elkaar werden gedeeld.

Vrijdag

Vrijdag was de afsluiting. De ochtend begon met een ontbijt in het appartement, waarna we werden meegenomen in een presentatie over “Leiderschap in de digitale wereld”. Hierbij zijn enkele kernbegrippen vertrouwen, openheid en flexibiliteit. Hierna ingepakt en met de auto naar ons laatste bedrijfsbezoek van Fingerspitzengefühl. Dit is opgezet door een Nederlander die de behoefte merkte bij bedrijven in Nederland om ondersteuning bij hun (online) avonturen in Duitsland. Inmiddels met een club in Berlijn die online campagnes verzorgen voor diverse Nederlandse labels, zoals Floris van Bommel.
trendtour berlijn achterhoek
Interessant om van hem te horen wat de verschillen zijn in onder meer online gedrag van Duitsers ten opzichte van Nederlands. Opvallende hierin is het feit dat een Duitser erg kritisch kijkt waar hij spullen of diensten koopt, terwijl een Nederlander hier minder acht op slaat. Na een lunch bij de plaatselijke sushibar vertrokken we vol inspiratie en energie met eigen vervoer weer huiswaarts.

Wil je ook een keer mee?

Wij willen de TrendTour naar Berlijn vaker organiseren. Wil je ook een keer mee? Laat het mij dan weten per e-mail ( jurgen@besite.nl ).

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken