Oriëntatie

Je wil bezoekers (jouw potentiële klant) helpen bij de oriëntatie naar een product of dienst. In het huidige internet landschap is veel concurrentie en duidelijkheid is geboden.

Hoe zorg je voor bezoek op je website?

Maak het bezoekers makkelijk om je bedrijf te vinden. Hoe doe je dit? Enkele onderdelen:

Zoekwoordenanalyse

Waar zoekt men op?

SEO

Zorg dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines

  SEA

Zet betaalde advertenties in om extra bezoek te genereren

Sociale media

Gebruik social media om extra bezoek naar je website te creëren

  Responsive

Maak je website mobielvriendelijk

 

Interesse

Bezoekers zijn geïnteresseerd in jouw product of dienst. Hoe help je ze verder en versterk je hun interesse?

Hoe wek je de interesse van je doelgroep?

Om de interesse van bezoekers te wekken is het belangrijk om inzichtelijk te maken hoe de doelgroep bij je terecht komt. Hoe doe je dit? Denk aan de volgende onderdelen:

Customer Journey / Persona’s

Uitwerken wireframes op basis van customer journey

Bouwen website / webshop

Ontwikkelen van een website / webshop

Content schrijven

Schrijven van relevante content

Blog

Blogs schrijven gericht op de doelgroep

Leadgeneratie

Gebruik vormen van call to action

 

Keuzes maken

Men is geïnteresseerd en heeft diverse keuzemogelijkheden. Hoe bereik je deze doelgroep en verleid je ze tot een keuze?

Hoe beïnvloed je de keuze van je doelgroep?

Na de oriëntatiefase volgt het keuzemoment. Op basis van welke criteria maakt men een keuze en hoe speel je hier op in. E-mailmarketing is de oplossing:

E-mailmarketing

Zet emailmarketing in om gericht te argumenteren

 Boodschap bepalen

Bepaal de boodschap en formuleer je USP’s

Verzend moment bepalen

Stuur nieuwsbrieven op het juiste moment (timing)

 Content schrijven

Schrijf relevante content

Conversie

De keuze is gemaakt en nu dient er een aankoop plaats te vinden. In veel gevallen haakt een potentiële klant af bij het daadwerkelijke aankoopmoment. Hoe voorkom je dit en waar stuur je op?

Je hebt de voorkeur, maak hier handig gebruik van!

De interesse is gewekt en de keuze voor jou is gemaakt. Hoe verleid je tot een aankoop of contactmoment?

Maak het zo simpel mogelijk

Verlaag de drempel en maak het makkelijk

Maak het inzichtelijk

Maak statistieken inzichtelijk en weet welke stappen men doorloopt

Social media

Volg social media om reacties in beeld te hebben

Blijf actueel en wek vertrouwen

Levering

De aankoop is definitief en er ontstaat een nieuwe klantrelatie. Hoe zorg je voor het ‘super please’ effect om een terugkeer te stimuleren? De uiteindelijke levering is een eerste moment van aandacht.

Het moment van de waarheid. Zorg ervoor dat de verwachting waargemaakt wordt!

Besteed aandacht aan het nakomen van afspraken en wees duidelijk in wat men mag verwachten.

Kom je beloften na

(levering / kwaliteit)

Duidelijke communicatie

Communiceer duidelijk om verwachtingen te sturen

check en dubbel check

Verifieer of alles volgens afspraak nagekomen is

Tevredenheid

Als de levering heeft plaatsgevonden en de transactie is afgerond ontstaat de vraag hoe je de tevredenheid kunt meten. Je wilt immers weten of de klant tevreden is en in de toekomst terugkomt.

Super een nieuwe klant of order! Hoe overtref je de verwachtingen?

Hoe zorg je ervoor dat je klant tevreden is en vooral blijft? Beter is het overtreffen van de verwachtingen. Zet e-mailmarketing in om dit te sturen:

Tevredenheid controleren

Vraag of men tevreden is middels een e-mail

Give away

Doe wat extra’s bij de levering

Gerichte content

Schrijf gerichte content en toon enthousiasme

Blijf op de hoogte

Volg statistieken en social media

Delen

Tevreden klanten vormen ambassadeurs voor je bedrijf. Vraag ze om je te helpen bij het promoten van je bedrijf. Hoe meer ambassadeurs hoe groter de kans op extra omzet.

Een tevreden klant vormt de beste ambassadeur voor je bedrijf!

Hoe pas je dit slim toe in je communicatie?

Reviews delen

Vraag of je social media reviews mag delen

Laat je horen

Draag actief uit dat er een tevreden klant is

Blog / nieuwsbericht

Schrijf een blog of nieuwsbericht over de positieve ervaring