Het doel van je marketing campagnes is om gericht een bepaalde doelgroep aan te spreken en hen verleiden tot het ondernemen van actie. In deze blog gaan we dat concreet maken tot op het niveau van de daadwerkelijke nieuwsbrief. Daarbij behandelen we 3 aspecten:
Je wilt een nieuwsbrief maken. Welke onderdelen moet je email template bevatten? Hieronder worden een aantal vaste onderdelen van de email template per onderdeel toegelicht:
De onderwerpregel is een erg belangrijk onderdeel van je campagne. De onderwerpregel bepaald of ontvangers jouw email gaan openen of niet. Probeer bij het opstellen van de onderwerpregel in te spelen op de behoeften/pijnpunten van de ontvanger. En daag hem daarmee uit om de brief te openen.
De bedrijfsnaam zorgt voor herkenbaarheid en naamsbekendheid van je merk/organisatie. Laat deze altijd bovenin je nieuwsbrief terugkomen zodat de lezer direct de bevestiging krijgt dat hij jouw brief leest.
Voordat je de inhoudelijke content van de nieuwsbrief laat zien is het voor je bezoeker vaak prettig dat hij een idee krijgt van de inhoud van de nieuwsbrief. In deze inleiding refereer je nogmaals naar de behoeften en pijnpunten van je ontvanger. En nodig je hem uit de nieuwsbrief verder te lezen.
De pre-header is de eerste tekst uit je mailing. Deze pre-header wordt weergegeven in je inbox ná de onderwerp-regel. Om die reden is het goed om hier bewust mee om te gaan en slim gebruik van te maken. Je kunt deze ruimte bijvoorbeeld gebruiken om ontvangers in hun inbox-overzicht te overtuigen jouw mail te openen.
Bovendien is het slim om de ruimte van de pre-header te combineren met je onderwerpregel, om deze nog eens extra onder de aandacht te brengen. Een goed voorbeeld is de (geautomatiseerde) mailing van Endomondo naar aanleiding van mijn recente workouts (of het gebrek daaraan).
In dit geval willen we content grofweg onderscheiden in twee varianten: tekst en afbeeldingen:
De eerste vorm van content is geschreven tekst. Door middel van tekst kun je bijvoorbeeld een ontvanger informeren over een nieuw product of een tijdelijke actie te promoten. Hier komen we later in deze blog uitgebreid op terug.
De tweede vorm van content is het gebruik van afbeeldingen. Afbeeldingen hebben als functie om de boodschap in de tekst visueel weer te geven en te versterken. Daarbij is van belang dat de afbeeldingen niet te groot zijn, omdat ze in dat geval mogelijk als spam worden gezien.
Daarnaast moeten afbeeldingen ook in email een alt-tekst meekrijgen om ervoor te zorgen dat zoekmachines de afbeeldingen in je mailings op de juiste wijze kunnen indexeren.
Voor de verspreiding van je nieuwsbrief en bijbehorende content zijn social media een geschikt kanaal. Door social media buttons op te nemen in je nieuwsbrief template kunnen ontvangers van je nieuwsbrief deze eenvoudig delen binnen hun netwerk. En daarmee kun jij het bereik van je nieuwsbrief vergroten.
Een belangrijk onderdeel van je nieuwsbrief template zijn de contactgegevens. Enerzijds kweek je hiermee vertrouwen en laat je zien transparant te zijn. Daarnaast kunnen je bezoekers eenvoudig met je in contact komen om meer informatie te vragen of een afspraak met je te maken.
Ook is het sinds enige jaren bij wet geregeld dat mailings met een commerciële boodschap een afmeldlink moeten bevatten. Ontvangers moeten zich eenvoudig kunnen afmelden voor de volgende nieuwsbrief. Meer omtrent deze regelgeving vind je in het dossier email van het DDMA of neem contact met ons op indien je twijfelt.
Een nieuwsbrief maken betekent dat je zowel moet nadenken over de vorm (ontwerp) als de inhoud (content). Zoals eerder beschreven kom ik in deze blog terug op het onderdeel ‘content’ binnen email marketing. Het succes van jouw email marketing campagne valt of staat immers met het op de juiste manier overbrengen van je boodschap:
Je mag als ondernemer niet zomaar iedereen een mail sturen met een commerciële boodschap. Ontvangers hebben zich middels een opt-in actief ingeschreven voor jouw nieuwsbrief. Als je het op de juiste manier gedaan hebt dan heb je daarbij ook duidelijk benoemd waarvoor de ontvanger zich ingeschreven heeft. En wanneer en wat hij van je nieuwsbrief kan verwachten.
Jouw ontvanger heeft een verwachting bij jouw mailings. Het is aan jou om aan deze verwachting te voldoen door hem de juiste content aan te bieden. In beginsel is dit niet eenvoudig, omdat je één brief schrijft voor veel verschillende individuen met eigen behoeften.
Wanneer je na verloop van tijd je ontvangersbestand gaat segmenteren en marketing automation gaat toepassen kun je een bepaald gedeelte van je doelgroep gericht targeten met relevantere content.
Ieder onderdeel van je mailing moet een waarde vertegenwoordigen voor de ontvanger. Je kunt dit rechtstreeks benadrukken door de voordelen van het onderwerp van je mailing te benoemen. Dit klinkt misschien wat abstract. Daarom een voorbeeld:
Je bent producent in de metaalindustrie en hebt sinds kort een module op je website waarmee klanten hun gewenste producten op maat kunnen samenstellen en direct een prijs ontvangen. In plaats van in je communicatie ‘nieuwe module op de website om maten en prijs vooraf te berekenen’ te gebruiken kun je zeggen: ‘Met de nieuwe module op onze website krijg jij binnen enkele seconden een offerte op maat!’. De tweede zin zal de ontvanger meer aanspreken, omdat direct zijn voordeel wordt benoemd.
De mailing moet op geen enkele wijze de illusie wekken dat het spam betreft. Voorkom dus dat je tekens gebruikt die erop kunnen duiden dat je mail spam bevat. Denk hierbij aan overmatig gebruik van hoofdletters en leestekens als een uitroepteken. Ook woorden die kunnen duiden op spam zoals ‘Gratis’ proberen te vermijden.
Mijn ervaring is dat mailings met een gedifferentieerd aanbod door ontvangers het best wordt gewaardeerd. En ook vaker wordt geopend door ontvangers. Door informatieve teksten, afbeeldingen en commerciële boodschappen op een slimme manier af te wisselen behoud je de interesse van je ontvanger en kun je daarnaast je commerciële doelen van de mailing behalen.
Als gevolg van de stijgende concurrentie in veel branches wordt ook de concurrentie in de inbox van jouw ontvanger steeds groter. Logischerwijs stelt hij dus ook steeds hogere eisen aan de kwaliteit van zijn mailings, omdat hij ze simpelweg niet allemaal kan lezen. Om jouw ontvanger geïnteresseerd te houden is het van belang dat je jouw boodschap in zo weinig mogelijk regels kunt overbrengen. Een aantal tips:
Tot slot de call to action. Een veelgehoorde term in email marketing en zeker niet ten onrechte. Iedere email marketing campagne begint met een doel. Denk aan meer leads, inschrijvingen etc. Door middel van een call to action knop probeer je de lezer aan te zetten tot één van bovengenoemde acties.
Belangrijk bij de call to action button is dat deze duidelijk beschrijft welke actie er volgt voor de lezer en wat hij kan verwachten.
Zorg voor een goede HTML structuur in je mailings. Vandaag de dag heb je te maken met meerdere browsers waar je mail goed leesbaar in moet zijn. Bovendien gebruiken jouw ontvangers veel verschillende emailprogramma’s. Denk aan Gmail, Outlook etc. Zorg ervoor dat de ontwerper van jouw nieuwsbrief bekend is met de richtlijnen voor het opzetten van een email in html. CampaignMonitor.com heeft daar een mooie, heldere blogpost over geschreven.
Vandaag de dag wordt meer dan de helft van de email geopend op een mobiel apparaat. Daar bovenop verwijderd 75% van de mobiele ontvangers je bericht als deze niet mobiel-vriendelijk is. Alle reden dus om ervoor te zorgen dat jouw mailing leesbaar is op mobiele apparaten. Belangrijke aspecten zijn vermijden van overmatige content, juist gebruik van call to action buttons, kleurgebruik en de indeling en uitlijning van je mail. Een handige tool om te bekijk hoe jouw mail eruit ziet op verschillende apparaten is Litmus!
Tot slot: de tekst versie! Geloof het of niet, maar er zijn nog steeds mensen die bij voorkeur jouw mailing lezen in een tekst versie. Onderzoek of jouw doelgroep je mailings ook leest via in de tekst versie en speel daar op in wanneer nodig.
Heb je hulp nodig bij de opzet van een nieuwe template of wil je sparren over de inhoud van je mailing? Onze specialisten gaan graag met je het gesprek aan om de verbeterpunten van jouw email marketing campagnes in kaart te brengen. Je kunt ons telefonisch bereiken op 0532 490 080 of door het contactformulier in te vullen.
Bekijk ook de andere blogs uit de serie email marketing:
Wil jij periodiek op de hoogte worden gehouden van deze blogs en andere relevante ontwikkelingen op gebied van online marketing? Meld je dan aan voor onze nieuwsupdate. We sturen je periodiek gratis en vrijblijvend onze meest recente updates toe.
AanmeldenZo blijf jij eenvoudig op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen, kun je onze blogs lezen op een moment waarop het jouw uitkomt en direct aan de slag met concrete tips!
Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.