Onbewust gedrag beïnvloeden

Onbewust gedrag beinvloeden
Recent ben ik op uitnodiging van een van de medewerkers van d&b bij de bijeenkomst “Gedragsbeïnvloeding” geweest. Deze bijeenkomst was door hen georganiseerd om klanten en relaties te inspireren met enkele praktijkvoorbeelden over hoe je gedrag kunt beïnvloeden. Want in tegenstelling tot wat we wel eens denken, is gedrag gewoon te beïnvloeden… als je het maar goed doet.

Kennis over gedrag

d&b is opgezet door twee hoogleraren, die beide de kennis die in de wetenschap over bewust en onbewust gedrag is opgedaan naar de praktijk. Hierbij richten zij zich met name op het toepassen in situaties als reclame, voorlichting en product innovaties. De voorbeelden die vrijdag werden gegeven waren hierbij heel herkenbaar en het zette mij direct aan het denken.

Gedrag ‘meten’

Hoe vaak worden er bijvoorbeeld geen marktonderzoeken gedaan waarbij we op basis van de uitkomst bepaalde keuzes maken? d&b gaf hierover duidelijk aan dat dit vaak leidt tot verkeerde keuzes, omdat een marktonderzoek naar bepaald gedrag een “bewust” antwoord krijgt van een proefpersoon. Gedrag is echter vaak terug te brengen op onbewust gedrag en dus vaak met heel andere motieven. Ander voorbeeld is een proefpersoon vragen waar hij op wil klikken en het daadwerkelijk meten via een “heatmap” van het gezichtsveld op een website. Dit leidt vaak tot verschillende inzichten.

Voorbeelden van gedrag beïnvloeden

Op de website laat d&b ook enkele voorbeeld casussen zien. Vraag die mij hierna bezig hield was “wat kunnen we hiervan leren bij online marketing?”. Persoonlijk denk ik dat nog in de kinderschoenen staat en dat het veel kan veranderen in het resultaat dat je behaald. Denk bijvoorbeeld aan associaties die wij vanuit het verleden (of van nature) hebben; als we kijken naar het doel dat we met iemand hebben, houden we hier dan wel genoeg rekening mee?

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken