Meer B2B leads uit marketing en sales inspanningen?

Hoe zorg je als B2B organisatie voor een optimale inrichting van je salestraject? Het antwoord op deze vraag is voor iedere organisatie anders. Factoren als je interne organisatie, markt, concurrenten, (sales)strategie, doelstellingen en het beschikbare budget bepalen jouw optimale proces.

Je sales en marketing effectiever inrichten in 4 stappen

Het marketing- en sales traject effectief optimaliseren doe je in 4 stappen:

  • De basis; jouw organisatie in kaart brengen
  • Strategie; hoe is de sales pipeline ingericht en hoe kan deze worden verbeterd?
  • Uitvoering: bepalen van de juiste systemen en toolset;
  • Optimaliseren; doorlopend meten, analyseren en verbeteren van je strategie.

sales pipeline proces

De basis; jouw organisatie in kaart brengen

De optimale inrichting van jouw sales pipeline wordt in beginsel bepaald door de inrichting van jouw organisatie. Hoe is de organisatie ingericht? Hoe verlopen de processen en wie is er verantwoordelijk voor marketing en sales? Welke tools en systemen worden er nu gebruikt? Deze vragen vormen de basis voor optimalisatie van jouw salestraject.

Strategie; hoe is de sales pipeline ingericht en hoe kun je deze verbeteren?

Van eerste contactmoment tot een afspraak, hoe verloopt dit proces in jouw organisatie? Welke mensen, systemen en tools zet je in? Wat zijn de fasen en wat zijn belangrijke contactmomenten en acties om je prospects richting een contactmoment te bewegen? Door jouw sales pipeline helder in kaart te brengen en te optimaliseren maak je jouw salestraject efficiënter en effectiever.
Meer inzicht in sales traject

Uitvoering: bepalen van de juiste systemen en toolset

Door slim gebruik te maken van tools en systemen kun je jouw sales pipeline effectiever inrichten. Wanneer een potentiële klant meermaals interactie heeft gehad met jouw (online en offline) kanalen en op basis van zijn gedrag een sales qualified lead (SQL) is, wil je op dát moment actie ondernemen. Het ijzer smeden wanneer het heet is.
Via een automatische melding word je op de hoogte gebracht van deze kans. Nu is het aan jou om contact op te nemen en de afspraak in te plannen. Het monitoren van de lead lijkt een intensief proces, maar grote delen kunnen geautomatiseerd worden door slim gebruik te maken van tools en systemen. Welke tools en systemen jij kunt inzetten bepaal je op basis van jouw organisatie en (sales)strategie.

Optimaliseren; doorlopend meten, analyseren en verbeteren van je strategie.

Wanneer je processen, systemen en tools hebt ingericht begint het pas. Door de bijdrage van tools te meten en inzichtelijk te maken weet je wat de bijdrage is van de verschillende tools en systemen in het tot stand komen van een conversie. Door een continue proces van meten, analyseren en verbeteren van de sales pipeline, werk je doorlopend aan de efficiency en effectiviteit van jouw sales resultaten.
Wil je ook meer resultaat uit je marketing en sales inspanningen?
Neem contact op

Hebben we je interesse?

Waarmee kan ik jou helpen? Ik ga graag met je in gesprek om te komen tot online resultaat.

 

Hebben we je interesse?

Zoeken